Motoryzacja idzie do przodu – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Producenci samochodów wymyślają coraz to nowsze, bardziej innowacyjne rozwiązania, które mają jeden cel – poprawić komfort i maksymalnie zadbać o bezpieczeństwo osób podróżujących. Nowatorskie rozwiązania w większości przypadków początkowo pojawiają się w najdroższych pojazdach. Dopiero po czasie trafiają do samochodów niższych klas. Nie inaczej jest w stajni marki Kia. W nowym Sorento znajdziesz niemal wszystkie rozwiązania dbające o wygodę i bezpieczeństwo. Zobacz, jakie rozwiązania proponuje południowokoreański koncern motoryzacyjny i za co one odpowiadają.
High Beam Assist – układ automatycznego przełączania świateł mijania na drogowe
Systemy bezpieczeństwa, które wspomagają kierowcę nie są uruchamiane tylko w sytuacjach, kiedy na drodze dzieje się coś złego. Często są zwyczajnie pomocne w codziennym pokonywaniu kilometrów. HBA zapobiega sytuacjom, w których zapomnisz zmienić świateł drogowych na mijania i zaczynasz oślepiać kierowcę w samochodzie przed Tobą lub naprzeciw Ciebie. Jak to działa? Czujniki wykrywają światła innych pojazdów i automatycznie przełączają oświetlenie. Gdy samochód zostaje przez nas minięty, system ponownie włącza światła drogowe.
Forward Collision Avoidance Assist
Jest to system automatycznego wykrywania przeszkód i hamowania w razie potrzeby. We wielu współcześnie produkowanych pojazdach to już niemal podstawowe wyposażenie, a przynajmniej bardzo często spotykane. Ciekawostką jest, że od 2022 roku system ten będzie obowiązkowy w każdym nowym pojeździe wprowadzonym na rynek Unii Europejskiej.
Na ten moment niemal każdy pojazd marki Kia w swoim standardowym wyposażeniu posiada takowe rozwiązanie. Zasada działania jest dość prosta – w sytuacji, w której istnieje jakiekolwiek zagrożenie kolizji lub wypadku auto samo hamuje, jeśli nie zauważy reakcji kierowcy. System działa zarówno przy dużych, autostradowych prędkościach, jak i tych mniejszych, miejskich.
Istnieje również bardziej rozbudowana wersja popularnego Brake Assist’a, która wykrywa pieszych i rowerzystów. Wówczas samochód sam zahamuje, kiedy system wykryje np. dziecko, które wybiega na ulicę. Czujniki są w stanie szybciej zareagować niż kierowca. Takie rozwiązanie uratowało już pewnie wiele żyć, a i uratuje pewnie jeszcze więcej.
Multi Collision Brake Assist
Jest to rozwiązanie, które w przypadku pojazdów niektórych marek mogliśmy zobaczyć już jakiś czas temu. W stajni Kia pierwszy raz system ten zastosowano w Sorento. Działanie jest proste – wyobraźmy sobie, że dochodzi do sytuacji, w której w celu ominięcia przeszkody lub w wyniku uderzenia przez inny pojazd wpadamy na barierki, odbijamy się od nich i z impetem uderzamy w inny samochód. Przerażające, prawda? System MCB nie dopuści jednak do takiego zdarzenia – rozwiązanie ma od razu użyć hamulców przy pierwszym kontakcie z czymkolwiek. Wówczas nie dochodzi do dalszych, przykrych w skutkach kolizji.
Asystenci pasa ruchu
W samochodach Kia działa dwóch takich asystentów. Pierwszy system to Lane Keeping Assist. Jego zadaniem jest pilnowanie, abyśmy bez włączonego kierunkowskazu nie zjechali ze swojego pasa ruchu. Jeśli dochodzi do takiej sytuacji, jesteśmy ostrzegani sygnałem dźwiękowym i wizualnym.
Drugie rozwiązanie to Lane Following Assist. Jest to asystent, który utrzymuje samochód w pasie ruchu. To nieco lepsza wersja poprzednika – pojazd potrafi sam utrzymać się w pasie, nawet w momencie puszczenia kierownicy przez kierowcę.
Systemy monitorowania martwego pola
Systemy monitorowania martwego pola to bardzo przydatna innowacja. W tym aspekcie możemy otrzymać pomoc od 3 asystentów. Pierwsze rozwiązanie to właśnie system, który monitoruje martwe pole. Specjalne czujniki montowane są pod tylnymi błotnikami, przez co są w stanie “zauważyć” pojazdy w martwym polu. Kierowca ostrzegany jest kontrolką, która zapala się w lusterku oraz sygnałem dźwiękowym. Układ ten nie ingeruje jednak w żaden sposób w układ kierowniczy.
Systemem, który jest w stanie ingerować w kierowanie jest Blind Spot Collision Avoidance Assist. Tak jak poprzednik wykrywa pojazdy, ostrzega, ale również zmienia tor jazdy w odpowiednim momencie. Takie rozwiązanie działa zarówno na autostradach, jak i w ruchu miejskim.
Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem jednak jest asystent martwego pola z funkcją wyświetlania obrazu z kamer bocznych. Blind Spot View Monitor, bo tak nazywa się ten system, zadebiutował w nowym Sorento. Kia jest pierwszym producentem, który zastosował takie rozwiązanie. W lusterkach bocznych zamontowano kamery, które cały czas monitorują obszary obok pojazdu. Ekran z kamer włącza się w momencie zapalania kierunkowskazu przez kierowcę.
Inne przydatne systemy
Ważnym systemem jest monitorowanie ruchu podczas cofania. Sprawdza się to w przypadku wszelkich zatoczek czy miejsc parkingowych, z których wyjeżdżamy tyłem. RCA w takich momentach ułatwia życie kierowcy ostrzegając wizualnie i dźwiękowo przed przeszkodami i samochodami, których nie widać zza kierownicy.
Oprócz tego istnieje wiele rozwiązań, które ingerują w prędkość poruszania się po drogach. Są to zarówno inteligentne tempomaty, limitery prędkości czy asystenci jazdy po autostradzie i w korkach.
Jak widać, innowacyjne rozwiązania stosowane w motoryzacji nie tylko pomagają kierowcom, ale również dbają o bezpieczeństwo wszystkich podróżujących. Dzięki temu pokonując trasy nowoczesnym samochodem możemy czuć się bardziej komfortowo i pewnie. Nie powinniśmy jednak być za bardzo pewni na drodze – skupienie i uwaga nie może być całkowicie zastąpiona przez inteligentne systemy. Należy o tym pamiętać za każdym razem zasiadając za kierownicą samochodu.