Koszty utrzymania elektryka to kwestia, która dzieli wiele osób na dwie grupy o różnych przekonaniach. Jedni mówią, że jest to bardzo dobra inwestycja, a samochód elektryczny jest tani w utrzymaniu. Inni nazywają go “wymysłem ekologów” oraz twierdzą, że jest to nieopłacalne. Istnieją jednak statystyki, dzięki którym można porównać oba stanowiska i wysunąć rzeczywiste wnioski. Po czyjej stronie są liczby i czy posiadanie elektryka jest opłacalne czy nie? 
Ile kosztuje roczne utrzymanie elektryka?
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przeprowadziło badanie, aby odpowiedzieć na pytanie: ile kosztuje roczne utrzymanie samochodu elektrycznego. Biorąc pod uwagę auto nowe, z salonu, pierwsze 30 000 km eksploatacji wynosi średnio 2750 zł. Utrzymanie nowego samochodu przy przeliczeniu na ten sam stopień eksploatacji wynosi w przypadku silników benzynowych 8500 zł, a diesla 8000 zł. Różnica ta jest ogromna i zdecydowanie wpływa na wysokość rocznego budżetu wielu rodzin.Podobieństwa i różnice w utrzymaniu samochodu elektrycznego i z silnikiem spalinowym
Bez względu na to, jaki samochód posiadamy, do kosztów jego użytkowania należy dodać regularne przeglądy, wymianę płynów (hamulcowych, chłodniczych, do spryskiwaczy oraz przekładniowego), a także wymianę opon (które zużywają się w podobnym tempie w każdego rodzaju samochodzie). Oszczędności, które tworzą się w przypadku wyboru samochodu elektrycznego powstają, ponieważ nie trzeba wydawać na olej silnikowy i jego filtr, filtr paliwa, czyszczenie DPF oraz ERG, a także serwis układów spalinowych. Warto pamiętać, że w naszym serwisie możesz skorzystać z oferty zawierającej te i inne usługi.
Samochód elektryczny – czy to się opłaca?
Niższe roczne koszty utrzymania oraz brak konieczności inwestowania w tak wiele elementów jak w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym to nie jedyne zalety, dzięki którym warto zdecydować się na zakup samochodu elektrycznego. Ministerstwo Energii oferuje dofinansowania do nowych elektryków i aut wodorowych. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi aż 30% ceny, jeśli jego wartość nie przekracza 125 000 zł. W przypadku posiadania własnej, przydomowej stacji ładowania, za przejechanie 100 km zapłacimy około 5-20 zł (w zależności od stawek operatora sieci). W wielu miastach wprowadzono darmowe parkingi dla samochodów elektrycznych, w miejscach, gdzie pozostali muszą zapłacić.